Spring för att synliggöra psykisk ohälsa!

I oktober går Mental Health Run, ett lopp för att öka öppenheten och kunskapen om psykisk ohälsa och för att samla in pengar till föreningar och initiativ som verkar för bättre psykisk hälsa, för andra gången. Anna Malmqvist, ST-läkare vid Norra Stockholms psykiatri, är initiativtagare.

För ungefär ett år sedan hade Anna både en patient och en släkting som tog sitt liv. Samtidigt som hon i sin läkarroll brottades med skuldkänslor mot sin patients närstående såg hon även på nära håll fick se hur suicid påverkar de runtomkring.

– När jag försökte stötta mina släktingar insåg jag också hur mycket fördomar och okunskap det finns kring psykiatriska sjukdomar. Samtidigt satt jag som styrelseledamot i STP, ST-läkare i psykiatri, och där pratade vi mycket om hur negativt psykiatrin framställdes i media och att vi ville förmedla en annan bild.

– Jag, en tidigare envis sporthatare som hittat löpningen, kom på att ett lopp skulle vara ett kul sätt att blanda vårdpersonal, patienter, närstående, politiker, forskare och andra med intresse för psykiatri, säger Anna Malmqvist.

Anna Malmqvist

Lockade många deltagare

Det var bara fem månader mellan att idén föddes och att startskottet gick. Ändå lyckades STP, tillsammans med Hjärnkoll, Suicide Zero och Svenska Psykiatriska Föreningen, få ihop omkring 1200 deltagare och samla in drygt 200 000 kronor till Psykiatrifonden.

– Det var allt från elitlöpare till de som aldrig tagit ett löpsteg. De flexibla anmälningspriserna, möjligheten att både gå och springa samt att loppet fick stor uppmärksamhet i media bidrog till det.

– Vi fick också mycket respons från allmänheten. Många hörde av sig för att berätta vad loppet betydde för dem och ville bidra. Filmerna vi lade upp på Facebook, där personer fick berätta varför de sprang och sin relation till psykisk ohälsa, sågs av runt 25 000 personer.

Arrangeras i fler städer

I år har även MIND, Psykiatrifonden och A New Dialogue gått in som medarrangörer. Loppet kommer också att hållas i bland annat Lund, Malmö, Göteborg och Uppsala.

– Vi har därför höga förväntningar på höstens lopp. Mental Health Run tilldelades även nyligen priset ”Award of Excellence 2016” av European Federation of Psychiatric Trainees, EFPT, vilket betyder att loppet nu marknadsförs på deras webbplats och kan spridas till andra europeiska länder, säger Anna Malmqvist.

I Stockholm arrangeras loppet den 8 oktober.

Publicerat 2016-08-12